onsdag den 20. april 2011

Giv det videre ...

Vi kan ikke redde hele veden, det er der ingen der kan, men vi kan gøre en forskel, for dem vi møder på vores vej.

Jeg bruger altid sætningen "Giv det videre..."
  • Er du glad i dag - giv din glæde videre til dem du møder
  • Er der en, der har gjort dig en tjenste - gør selv en tjeneste for en, der har brug for det
  • Har du overskud i dag - hjælp en anden til også at få lidt overskud
  • Er der en, der har holdt døren for dig - hold selv døren for den næste

Og det handler selvfølgelig ikke om at være nøjeregnende og få "indtægter" og "udgifter" til at gå op. Og du behøver heller ikke vente på, nogen gør noget for dig. Du kan jo starte og håbe dine modtagere fortsætter ...

Vi gør det selvfølgelig for vores børn og vores nærmeste, men vi kan også gøre det for fremmede. De fleste bliver glade for at få et smil eller en hjælpende hånd.

Det er ikke så længe siden jeg hjalp en, som syntes, det var svært bare at tage imod, jeg skulle da have noget for min indsats. Det er som om, vi er blevet bange for at stå i "gæld" til hinanden, hvis vi modtager hjælp uden betaling. Der skal være "rene linier". Det er da noget sludder ...

Jeg gør det for at glæde modtageren - og mig selv - så ved jeg, jeg har gjort noget godt den dag. Jeg har glædet andre og det glæder mig selv. Det vil jeg gerne give videre ...

Alt det her er inspireret af  Charlottes indlæg om, hvad det nytter, hvad vi hver især gør. Jeg tror på det nytter - og det er vi vist meget enige om, heldigvis.

5 kommentarer:

  1. Prøver så vidt muligt altid at komme med søde kommentere og ønske folk en god dage, holde døren og mange andre småting som jeg selv blir glad for... og det er jo også altid dejligt at modtage... så forsætter.. hi hi... kan du ha' en super dejlig påske og hygge dig med venner og familie... Knus og kram...

    SvarSlet
  2. Jeg giver dig fuldstændig ret, Anette - det er noget, alle mennesker bør have med i deres hverdag, og som vi skal lære vores børn. Glædelig påske til dig!

    SvarSlet
  3. Tak May Britt og Madame, ja vi er heldigvis mange, der gerne deler ud af smil og goder.
    Og ja, det skal vi lære vores børn, og blive ved med at lære dem, særligt de der teenagere - som jeg har to af :o) - de kan godt blive lidt ego-centrerede. Men jeg oplever nu alligevel, at de hjælper andre, hvis der møder nogen, der har brug for hjælp, så helt galt er det nok ikke :o).
    KH Anette

    SvarSlet
  4. Sikke et dejligt indlæg.. Gid jeg selv havde kunnet sætte ord på det, som du har gjort, for jeg er så enig så enig og prøver, at være smilende, positiv og imødekommende overfor så mange så muligt i min hverdag og håber, at det smitter.

    SvarSlet
  5. Hej Dorthe
    Tak for din hilsen - dejligt at vi er mange der prøver at smitte verden med smil og positivitet :o)
    KH Anette

    SvarSlet