torsdag den 22. december 2011

Juleferie

Jubiii ferien er startet – ja det var den faktisk også i går, så nu har jeg selvfølgelig nået en hel masse ……………….. nej det har jeg ikke!

Og dog, selv om det, der var planlagt ikke helt er nået, er der da nogle ting på plads. Alle julegaverne er i hus. Rødkålen er lige kogt, uhmm den er god. Snuppede lige en leverpostegmad med nykogt rødkål Smiley, der blinker

Lidt mere juleknas er det ogå blevet til både i løbet af weekenden og i går, så nu indeholder alle kagedåserne også popkorn-knas (det er en af mine favoritter) …

IMG_2420IMG_2415

Pop popcornene som du plejer med salt, køl dem lidt ned og knus dem lidt, smelt sukker og lys sirup på en pande og bland karamelmassen med popcornene, så de hænger sammen. Tryk dem sammen i en bageform og ad dem køle af, slut af med at hælde smeltet chokolade på begge sider. Det minder mig om dengang jeg var barn og fik popcorn-slikkepind i Tivoli.

IMG_2424Det blev også til en portion Rockyroad – ristede hakkede mandler og skumfiduser klippet i små stykker hældes i smeltet chokolade (normalt bruges lys chokolade, men det bliver lige sødt nok, så jeg laver det med mørk chokolade). For nemheds skyld fyldt i små forme.

Nougatbrud blev det også til med ristede hakkede mandler og en gang knust karamel (lavet som til popcornene, blot størknet på bagepapir og knust).

IMG_2429IMG_2435

Og så så jeg denne form, da jeg var ude og købe de sidste julegaver i går – den måtte jeg da eje, se nu nogle fine chokolader – med marcipan- og permyntefyld …

IMG_2437IMG_2438

Og så har jeg besluttet at juletræet skal have ny pynt i år, mest fordi selve træet er lidt “anderledes” – nok mere specielt end kønt – men det kostede også kun 50 kr. for det skulle være smalt og ikke ret stort, så derfor er jeg i gang med disse englebasser.

Den første er lavet af papirs-kage-servietter, eller hvad sådan nogle nu hedder, gangske enkelt, klippet over og samlet med tape, vingerne er lavet af den anden halvdel også påsat med tape og så en lille guldtråd og en perle – vipti englebasser til træet.

Den store fandt jeg i Netto, et sæt med to stk. sat ned til 10 kr. – det kunne jeg jo ikke stå for, så til aftenfilmen i går sad jeg og syede engle sammen og satte perler på tråd.

IMG_2455 IMG_2461

Nu kan julen bare komme an, jeg er klar – det er kun lige det der med rengøringen, det tager lidt tid at komme i gang med – det er ligesom ikke så sjovt som alt det andet vel?

Jeg håber også julefreden har sænket sig hos dig, og du kan gå julen i møde med ro.

10 kommentarer:

  1. Det er dejligt at være klar til at møde julen.. og det lyder bestemt som om du er det Anette..
    Jeg går fra til jule og nytårsferie om ganske få minutter.. :-) Så kan julen også bare komme an for min skyld. :-)

    SvarSlet
  2. Det ser nu ret lækkert ud det juleknas, selvom jeg ikke spiser popkorn, og meget af det andet fyld. Jeg er SÅ kræsen når det gælder slik (og småkager)men mine øjne fejler ikke noget, det er bare mine smagsløg :-)

    Mine chokoladeforme, som er mindst 10 år gamle, ligger oppe i skabet, og har ikke været i brug de sidste par år.

    SvarSlet
  3. Uhm det ser bare lækkert ud...Jeg er såmænd også klar til julen, jeg skal ikke lave noget bare møde op, det er dejligt...;-D Knus

    SvarSlet
  4. Hvor har du været flittigt - det er dejligt at se, hvad du har lavet af julelækkerier! Her er det kun blevet til brunkager og citronspecier indtil videre.
    Kh

    SvarSlet
  5. Uhm. Sikke en gang juleknas.Vi holder delejul, så det er min mor, der kommer med juleknas.
    Jeg håber, at der venter jer en dejlig lillejuleaften.

    SvarSlet
  6. Inge:Jeg håber du nyder juleferien og ønsker dig og dine en rigtig dejlig jul.

    Pia: Tak, godt øjenen ikke fejler noger ;o) - hverken mine øjne eller smagsløg fejler noget, hvilket ikke er så godt for sidebenene, for problemet er jo at vi kommer til at spise det hele - pyt det må arbejdes vækt til næste år. Rigtig glædelig jul til dig og din familie.

    Anne Marie: Tak, det er da dejligt bare at skulle møde op, det skal jeg også til næste år - måske. Jeg håber du får en rigtig dejlig jul med familien.

    Madame: Ja i år er det blevet til en del, det svinger noget fra år til år, og i år har det bare været hyggeligt. Småkager har jeg aldrig rigtig kastet mig ud i, nok fordi min mormor altid bagte til hele familien og var ekspert til det, det kan jo være svært at komme efter.

    Susanne: Praktisk at dele opgaverne. Tak, jeg håber også du får en rigitig dejlig jul med familien.

    KH Anette

    SvarSlet
  7. Nøøøøj hvor ser det hele bare lækkert ud. I år skal vi for en gang skyld bare dukke op - både i aften og imorgen. Skøønt. Ha´ en dejlig jul :-)

    SvarSlet
  8. Bettina: Tak :o) og glædelig jul til dig også, jeg håber den bliver dejlig.
    KH Anette

    SvarSlet
  9. Hej, det med popcorn knas lyder spændende - det må prøves! Hvor meget sukker og lys sirup bruger du til en portion popcorn?

    Hilsen Heidi

    SvarSlet
  10. Hej Heidi
    De kan også varmt anbefales, man pas på, man bliver let afhængig ;o)

    Du bruger:
    3 spsk olie
    1 dl majskorn (jeg brugte en pose micro-popcorn)
    200 g sukker
    50 g lys sirup
    200 g mørk chokolade (der brugte jeg nok lidt mere)

    God fornøjelse

    KH Anette

    SvarSlet